Amaran: Waspada

Amaran: Waspada

Penipuan SMS yang mengaku sebagai Maxis

Atas arahan SKMM, mulai 2 Mei 2023, SMS dengan pautan URL di antara individual akan disekat.

SMS dengan pautan URL akan disekat mulai 2 Mei 2023.

Baca Lebih Lanjut

Kemas Kini Penting: Tukar ke Terma Syarat Am Perkhidmatan - Pengguna Hotlink. Ketahui Lebih Lanjut.

Pengguna Hotlink: Terma & Syarat Dikemaskini. Ketahui Lebih.

Soalan Lazim

Bertukar Kepada Hotlink - Umum

  • Tukar ke Hotlink atau Mobile Number Portability (MNP) membenarkan anda menukar ke operator perkhidmatan mudah alih yang baharu, sambil mengekalkan nombor telefon bimbit anda yang sedia ada.

  • Jangan batalkan talian dengan perkhidmatan semasa anda sebelum bertukar ke Hotlink kerana ini akan menghalang anda untuk menyimpan nombor lama anda.

    Hanya nombor aktif boleh bertukar ke perkhidmatan mudah alih yang baharu. Untuk bertukar ke Hotlink, sila kunjungi Pusat Maxis, kedai Hotlink atau Hotlink Online Store.

  • Anda boleh bertukar ke Hotlink di:

    • Hotlink Postpaid: Pusat Maxis, kedai Hotlink atau Hotlink Online Store (hanya untuk pendaftaran talian, tanpa kontrak telefon bimbit) 
    • Hotlink Prepaid: Pusat Maxis, kedai Hotlink atau Hotlink Online Store
    • Pastikan talian semasa anda kekal aktif sehingga proses pertukaran selesai.
    • Anda perlu menyelesaikan sebarang bil tertunggak atau tanggungjawab kontrak dengan operator perkhidmatan mudah alih anda sekarang.
    • Pastikan ID (NRIC/Pasport) yang anda gunakan untuk mendaftar dengan perkhidmatan mudah alih anda sekarang sama dengan semasa anda  mendaftar dengan Hotlink.
  • Pertukaran ke Hotlink adalah percuma.

  • Anda akan mendapat kad SIM baru semasa pendaftaran; jika anda mendaftar dalam talian, SIM anda akan dikirim ke alamat anda. Sila masukkan kad SIM Hotlink ke telefon anda apabila anda menerima pengesahan dari perkhidmatan semasa anda bahawa perkhidmatan anda sekarang akan dihentikan.

  • Proses pertukaran memerlukan sehingga 2 hari bekerja untuk pendaftaran individu.

  • Tidak. Pertukaran ke Hotlink hanya boleh dilakukan oleh pemilik berdaftar talian.

  • Ya, anda boleh bertukar ke mana-mana pascabayar atau prabayar dan sebaliknya.

  • Anda akan menerima SMS untuk memberitahu anda mengenai punca pertukaran gagal. Sekiranya anda memerlukan penjelasan lebih lanjut, hubungi kami di 1300-820-120.

    • Setelah menghantar permintaan anda untuk tukar ke Hotlink, operator perkhidmatan mudah alih anda sekarang akan menghantar SMS pengesahan.
    • Pastikan anda mengikuti arahan SMS. Sila balas dengan kata kunci tepat sebelum tarikh luput yang dinyatakan. 
    • Setelah SIM perkhidmatan mudah alih anda sekarang tidak lagi berfungsi, sila tukar ke SIM Hotlink yang disediakan.
  • Permintaan untuk tukar akan dihantar ke Maxis oleh pembekal perkhidmatan baharu/diminta, oleh sebab itu anda perlu hubungi pembekal perkhidmatan yang anda hendak tukar.

    Panduan untuk proses penukaran lancar: -

    • Maklumat peribadi anda yang didaftar dengan kami sepadan dengan butiran diberikan kepada pembekal perkhidmatan baharu anda;
    • Jika perkhidmatan mudah alih anda dipaut dengan fiber, anda perlu 'pisahkan' perkhidmatan-perkhidmatan atau menukar pelan mudah alih semasa untuk membenarkan transaksi perpindahan;
    • Pastikan anda telah memenuhi kewajipan kontrak anda (jika terdapat)
    • Bayar semua bayaran tertunggak dan penggunaan dengan kami;
    • Tidak disenarai hitam oleh mana-mana pembekal perkhidmatan telekomunikasi
    • Balas mana-mana pengesahan SMS dalam tempoh masa tertentu.


    Sekiranya permintaan anda ditolak kerana gagal untuk memenuhi mana-mana pengendalian piawaian industri di atas; jika anda ingin menghantar semula permintaan anda untuk menukar pengendalian talian mudah alih anda, sila menghubungi pembekal perkhidmatan baharu anda.

  • Anda perlu hubungi pembekal perkhidmatan baharu anda

    Panduan untuk proses penukaran lancar: -

    • Maklumat peribadi anda yang didaftar dengan kami sepadan dengan butiran diberi kepada pembekal perkhidmatan baharu anda.
    • Pastikan anda sudah jelaskan baki tertunggak tambah nilai SOS.
    • Tidak disenarai hitam oleh mana-mana pembekal perkhidmatan telekomunikasi.
    • Balas pengesahan SMS dalam tempoh masa tertentu.

Ada sebarang pertanyaan tentang perkhidmatan kami?

Perlu menghubungi kami?

Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Hotlink